2007. június 29., péntek

IELTS

Abból, hogy az embernek nem angol az anyanyelve, mégis beszél angolul, két dolog következik: egyik, hogy legalább két nyelven beszél, másik, hogy az angol nyelvtudását bizonyítania kell, ha szeretne érvényesülni Új-Zélandon. Az elsőnek mondjuk egyelőre örüljünk magunkban, a másodikra meg ott van az IELTS.

Az IELTS tulajdonképpen egy objektív mérce, ami azt hivatott mérni, hogy az angol nyelvet milyen összetettségig képes használni az ember. Mindezt egy kilenc pontos skálán mérik, aholis az 1-es aki gyakorlatilag semmit nem tud angolul, míg a kilences az kvázi anyanyelvi szinten birtokolja, és úgy félúton (5-ös) van az általunk inkább ismert "középfok". Az általános pontszám négy részeredmény átlaga: ezek a szövegértés magnóról, a szövegértés nyomtatott szövegből, az íráskészség, és a beszédkészség. Ezek pedig további faktorokból állnak össze.

Az Új-Zélandi munka- és bevándorlási vízumokhoz az IELTS General Training modul kell (merthogy van egy Academic module is, erről többet viszont nem fogok mondani), az elsődleges jelentkezőnek 6.5, míg a partnernek egy 5-ös pontszám szükségeltetik.

Magyarországon a British Councilnál lehet vizsgát tenni, Budapesten, kéthetente tizennéhány emberre van kapacitásuk. Egy hónappal a kiszemelt vizsgaidőpont előtt jelentkeztem, akkor még bőven volt hely, a vizsga viszont teljes létszámmal ment, szóval tessék időben jelentkezni.

Hogyan is zajlott az én vizsgám?

Mivel utoljára tizenéve voltam (akkor még Rigó utcai állami) nyelvvizsgázni, nem igazán tudtam, hogy mire számítsak. A Councilnál telefonon érdeklődtem, s azt mondták, hogy ha valaki (mondjuk a munkahelyén) napi szinten használja a nyelvet, akkor nem okoz gondot egy 7-es szintet elérni. Persze ennél nekem több kellett, ugyanis egyrészről a vizsgadíj nem csekély (44000 HUF volt), másrészről a vizsgát megismételni csak 3 hónappal később lehet legkorábban. Mivel az ide vonatkozó felkészítő tanfolyamot mind pénzben, mind időben erős túlzásnak gondoltam, inkább utánaolvastam az Interneten.

Sajnos a hivatalos leírások elég keveset mondanak, attól még nem éreztem magam okosabbnak. Sokpénzért megint nem akartam venni teszteket, főleg hogy visszajelzés nélkül a gyakorlás sem ér sokat. Szerencsére belefutottam az ielts-blog.com oldalba, ahol mindjárt sok-sok praktikus tanácsot lehet azonnal találni, és van egy elég kimerítő, mégis rövid és praktikus e-füzetkéjük teljesen elfogadható 20 dolláros árban (az első fejezet ingyen letölthető, nem zsákbamacska), amit csak ajánlani tudok mindenkinek: hihetetlenül lényegretörően készít fel arra, hogy mi is az, amit pontosan elvárnak az embertől egy IELTS vizsgán. Sőt, ezért a pénzért még azt is vállalják, hogy jónéhány próba esszét kiértékelnek, sok hasznos visszajelzéssel.

Szűk két hét alatt annyit gyakoroltam a füzet alapján, amennyit csak tudtam, aminek az lett az eredménye, hogy magabiztosan csináltam végig a vizsgát, és nem izgultam két hétig, hogy vajon megadják-e a 6.5 pontot. (mellékesen, megadták, sőt, 8-as átlagom lett, ami sokat emelt az önbizalmamon is)

A vizsga maga egy kb négy órás maraton volt: először fél óra magnóhallgatós szövegértéses teszt, majd szünet nélkül 1-1 órás olvasós szövegértős teszt, és írásbeli teszt következtek, majd rövid egyórás ebédszünetet követően a szóbeli interjú, ami fejenként negyed óra volt. Szóval tessék hosszú napra készülni, bár nem kell izgulni, csak inkább fárasztó. (Ja, ismerek élő példát, aki összvissz 1 évnyi angol tanulást és vizsgára készülést követően egy szép 5-ös pontot ért el.)

Hogy kinek mennyit kell készülnie egy ilyen vizsgára, az egyénenként változik, én csak azt tudom mondani, hogy a fent említett ielts-blog.com nagyon hasznos olvasmánynak bizonyult.

Vizsga alatt tilos a kommunikáció, interjúk előtt-után viszont kellemesen el lehet csevegni a többi vizsgázóval, hogy kinek mire is kell a vizsga, meg ki honnan jött és hová tart. Általában elég hasonló cipőben járunk...

2 megjegyzés:

Attila írta...

Szia Pukekó!

Bocs a zavarásért, csak kissé elbizonytalanodtam:

Online megrendeltem Simon Braverman úrtól (kit ajánlottál) az IELTS-re felkészítő e-Book-ot, 20 dollárért, a Paypalon keresztül (ők vissza is igazolták, hogy ok), még 27-én. Eddig semmi reakció, levelem vak szemekre talált. Megkérdeznélek, hogy te mennyi átfutással kaptad meg a password-öt az e-Book-hoz (mert a demó verzió a 17. oldal után kéri azt)? Lehet az év vége hozza ki az emberből a türelmetlenséget, de hátha okosabb leszek a válaszodtól.. :)

Unknown írta...

Szia!

Arró esetleg tudsz valamit hogy hogy a javítás hogy zajlik és lehetséges-e a kijavított eredményeket megnézni?
Nekem az itthoni központban azt mondták nem megtekinthető viszont az egyik pontszámomat képtelenségnek tartom.
Érdemes ügyvédhez fordulni vagy mit tehetek?