2007. július 6., péntek

Kiwi!

Nemrégiben bejárta az Internetet ez a kis animációs rövidfilm, amely egy Kiwi madár röpke, röpképtelen életét mutatta be, ahogyan vágya teljesüléséért - hogy repülhessen - feláldoz mindent. A történet egyszerű, mégis megdobogtatta sokmillió ember szívét, s könnyet csalt a szemükbe. A kisfilm egy végzős diák diplomamunkájaként készült el, aki messze nem várt ekkora sikert.



Emitt találtam egy interjút a kisfilm szerzőjével, Dony Permedivel. Van olyan érdekes, mint a kisfilm, úgyhogy a lényeget magyarítottam mindenki örömére:

Repülő Kiwik, Törött Ablakok és Dony Permedi
2006 November 15
Az ISFAT exkluzív Kiwi interjúja

A "Kiwi!" egy animációs kisfilm egy Kiwiről - egy röpképtelen madárról, aki egész életét álmának beteljesítésére áldozza. A Kiwi arra törekedett, hogy az erdő feletti repülés illúzióját keltse, miközben egy szikláról zuhan lefele. Ezért a Kiwi minden bizonnyal az egész életét azzal töltötte, hogy fákat szögelt a szikla oldalára. Mindezt csak azért, hogy beteljesítse egyetlen álmát, hogy repüljön, annak ellenére, hogy arra nem képes. Számos mély üzenet rejlik a Kiwi mögött, de leginkább azt a gondolatot ébreszti: nem számít mennyire lehetetlenek és látszólag elérhetetlenek az álmaid, mi állíthatna meg abban, hogy beteljesítsd őket? A Kiwinek óriási online sikere volt, jelenleg több, mint 1.75 millió megtekintéssel és 9000 megjegyzéssel a YouTube online videomegosztó oldalon, mindezt hozzávetőleg 3 nap alatt. Az animációt már a YouTube is kiemelte, és jelenleg az első helyen szerepel minden idők művészeti és animációs kategóriájában. Abban biztos vagyok, hogy egyetértünk, a "Kiwi!" mindannyiunkat megigéz.

Elég a fantáziálásból, jöjjön az interjú:
Jordan@ISFAT: Mennyi időbe telt elkészítened a "Kiwi!"-t? Milyen fázisokban állt össze a film?
A "Kiwi!" alkotója, Dony Permedi: "A második egyetemi évemet töltötte ki, ami 2005 Szeptember és 2006 Április között volt. Az első pár hónapban a sztorit próbáltam kitalálni, ami Októberig nem sikerült. Októberben felvázoltam a történetet, majd finomítottam rajta, és csináltam egy animatic-ot, hogy kisakkozhassam a film időbeliségét. Ha nem tudod, mi az animatic, nézz meg egy animációs DVD-t, mint mondjuk a Hihetetlen Család, vagy a Shrek, és az extrákban keresd meg azt a részt, amelyik a film látványtervéhez mutatja be a rajzokat és hanghatásokat. Ez segít a film megtervezésében.

Novembertől Januárig modelleztem a karakteremet, és Februárban kezdtem animálni, ami teljes egészében Mayában készült. Áprilisig, amíg elkészítettem az animációt, egyben rendereltem is azt, és a renderelt darabok színeit és az árnyékokat Adobe After Effects-ben szerkesztettem.

Nem végeztem a teljes folyamattal, bárcsak több időm jutott volna az animációra. Ahogy azt észrevehetted, nem igazán remekelek a megvilágítás és a textúrák területén. Túl sok időt küszködtem ez utóbbi kettővel, és nem jutottam valami jó eredményre. Először megpróbáltam bolyhosra rajzolni a Kiwit, de annyira elrontottam, hogy inkább feladtam, mert tudtam, hogy az animáció a legfontosabb rész számomra."

Jordan: Volt valami különös oka, hogy a Kiwire esett a választásod a sok sok röpképtelen madár közül? Van mondjuk a pingvinekkel valami sötét múltad?
Dony: "Az igazat megvallva, az első gondolatom egy csirke volt. Aztán beugrott, hogy miként haszálták fel a csirkéket rajzfilmekben, és úgy éreztem, hogy a pingvineket is sokat használták már animációkban. Tegyük fel valaki beszélni akar az animációmról, ami tetszik neki, "Láttad már azt a pingvines animációt?", mire a válasz az lenne, hogy "Melyiket?". Sok emlékezetes pingvines animáció van, mint a Madagaszkár pingvinei, vagy a második Wallace és Grommit filmben szereplő. És még többen jönnek a Surf's Up-ben és a Táncoló Talpakban az elkövetkező évben, amik mind pingvines animációs filmek. Animált Kiwi viszont nem jutott eszembe a Tas-mánia rajzfilmben szereplő kivételével, de az a 90-es években volt, és kétlem, hogy sokan emlékeznének rá."

Jordan: Miért "Kiwi!" lett a címe? Voltak más címek is, amiken töprengtél?
Dony: "Nem igazán, nem sok időt szoktam a címekkel törődni. Közvetlenül a film befejezése és a stáblista előtt szokott jönni."

Jordan: Honnan jött a "Kiwi!" elgondolása? Valamilyen élményeden alapult? Ha nem, akkor tudod-e kapcsolni a "Kiwi!" történetét a személyedhez?
Dony: "Nem tudom, hogy csalódást fogok-e okozni, de őszintén nem sokat gondolkotam ezen. A Kiwi nem alapszik semmilyen (eddigi) személyes élményemen... legalábbis tudom, hogy nem nyúltam le a lelkem legmélyére a történetért. Ki tudja, egy napon talán lesz majd kapcsolatom evvel a Kiwivel. De tényleg, csak egy olyan sztorit akartam, amiben lehetőségem adódik kifejezni magam, és játszani különböző érzésekkel, mint az öröm vagy a bánat. Azért döntöttem emellett a sztori mellett, mert egy olyan karaktert akartam, akit az emberek szeretnek, hogy aztán csináljak valamit ezzel a karakterrel, és megnézzem hogy a hallgatóság milyen erősen reagál rá. Azt hiszem sikerült!"

Jordan: A 9000 megjegyzés, amit az animáció kapott, ezt támasztja alá! Elmondanád a "Kiwi!" üzenetét a saját szavaiddal?
Dony: "Nos, lássuk csak... Azt hiszem a rossz üzenetet is le lehet venni a Kiwiből. Lehetnek, akik azt gondolják, hogy az álmaidért érdemes meghalni (ha meghalt, ugye). Én nem feltétlen hiszek ebben, de azt hiszem a karakter, akit bemutatok, ilyen. Vannak olyanok, akik rögeszmésen ragaszkodnak valamihez, amit csak ők képesek megérteni. Azt hiszem ezért zártam le úgy, ahogy. Úgy gondolom, hogy a szomorúság részben abból jön, hogy az emberek azt kérdik, 'miért csinál ilyet? Mi hajtja, hogy mindezt megtegye?'

Szeretem, amikor az emberek ezeket a kérdéseket felteszik, és hogy néhányan megtalálják a saját válaszaikat!"

Jordan: Amikor először láttam a "Kiwi!"-t, úgy 3-4 napja, csak párezer megtekintése volt a YouTube-on. Jelenleg több, mint 1.75 millió ember nézte meg a "Kiwi!"-t. Milyen érzés ez a hirtelen támadt népszerűség, ami a videód körül kialakult az elmúlt napokban? El tudnád mondani nekünk, hogy nőtt ilyen gyorsan a népszerűsége?
Dony: "Őszintén, úgy mindösszesen 25,000 megtekintésre számítottam. Meglepődtem, mert már úgy négy hónapja tettem fel! Nem tudom mitől kezdték most hirtelen ennyien nézni! Azt hittem, már kifutott.
Akárhogyis, nagyon boldoggá tesz, hogy az emberek megnézik, és megérinti őket. Ez azt jelenti, hogy művészként valami jót sikerült alkotnom, és ez jó érzéssel tölt el."

Jordan: Vannak, akik úgy írják le a Kiwi-t, hogy "egyszerű, mégis ütős", hogy a Kiwi "megragad a tudatalattidban". Tudom, hogy amikor csak szomorúnak érzem magam, be fogom csukni a szemem, elképzelem azt a dolgot, ami lehúz, majd "oldalra fordítom a fejem", hogy a vidám oldalát lássam. Milyen érzés, hogy valami olyan erőteljeset alkottál, ami hatással van ezrek, sőt milliók mindennapjaira?
Dony: "Még nem tudom. Az biztos, ahogy azt az előbb is mondtam, hogy legalábbis örömmel tölt el, hogy az animációm hatással van az emberekre, és úgy érzem általa, hogy sikeres művész vagyok."

Jordan: A "Kiwi!" végén hallunk egy puffanást, ahogy a Kiwi feltételezhetően földet ér. Gondoltál-e arra, hogy kihagyd ezt a részt a végleges filmből?
Dony: "Természetesen. Sokan mondták, hogy fejezzem be másképp, mondjuk adjak neki egy ejtőernyőt, vagy hogy egy tóba ejtsem bele. De nem akartam ennyire szorosra venni. Mert úgy gondolom, hogy a hepiend ezt teszi - mindent lezár a végén az érzelemmel! Nyitva akartam hagyni, hogy egy kicsit nyugtalanító legyen. Ugyanakkor néhányan ezt így tekintik lezártnak."

Jordan: Mikor fogsz lediplomázni? Miért akartál animációs művész lenni?
Dony: "2006 Májusában diplomáztam! Azért akartam animátor lenni, mert meg akartam nevettetni az embereket, és ami engem igazán mulattatott gyerekkoromban az a rajzfilm és a képregény volt. Így eldöntöttem, hogy részese leszek. Elsős koromtól kezdve végig tudtam, hogy animátor akarok lenni."

Jordan: Mi a legjobb az animációban, és az animációs művészlétben?
Dony: "Nehéz megmondani mi a legjobb benne. Jó móka csinálni, főként valami olyat, amit mások is élvezni tudnak. Ez egyfajta útja az önkifejezésemnek."

Jordan: Azt meghiszem! A "Kiwi!"-nek óriási pozitív visszhangja volt, jelenleg több, mint 9000 megjegyzéssel a YouTube-os oldalán. Van terved a "Kiwi!" jövőjére? Valami sorozatot szimatolok itt, vagy csak a samponomat érzem?
Dony: "Nincsenek további terveim a Kiwivel, kivéve talán beküldeni pár fesztiválra. Sorozat sem lesz. Sőt, néhányan felajánlották, hogy újracsinálják a hangsávot nekem, de őszintén, szerintem készen van, és tudtam, hogy tovább fogok lépni."

Jordan: Mi lesz a pólókkal és szuvenírekkel? Én biztosan vennék Kiwis pólót! Mondjuk egy eget átszelő Kiwi képével, és valami felirattal, hogy "mi állíthatna meg?", vagy mondjuk valami mély üzenet, mint "Én vagyok a kiwi." - na azt büszkén viselném!
Dony: "Hahaha, sajnálom Jordan, soha nem állt szándékomban a Kiwit pólóra tenni, vagy ilyesmi. De ha az emberek odavannak a Kiwikért, hát ugorjanak be egy Új-Zélandi ajándékboltba. Ott aztán van miből válogatni!"

Jordan: Dolgozol-e éppen más izgalmas projekten is? Menjünk-e gyorsan egy újabb csomag zsebkendőért a boltba?
Dony: "Hehe, újabb csomag zsebkendőért. Szeretnék több animációt csinálni, ha tehetem, de nem tudom mikor jön ez el, sajnálom! Megpróbálok jobban odafigyelni, hogy az ötleteimet papírra vessem, s akkor talán könnyebben ráhangolódok az újabb munkára."

Jordan: Néhány bölcs szó zárásként?
Dony: "Csak 25 éves vagyok! Nem vagyok bölcs! Ami azt illeti, nap mint nap elrontok valamit. Azt hiszem így tanulok."

Jordan: Köszönöm, hogy ránk szántad ezt az időt, Dony - nagy koponya vagy, különleges tehetséggel. Egy fantasztikus történet áll a Kiwi mögött, ami igazán megérintett és inspirált engem és még sok másik embert is. Örülök, hogy beszélhettem veled, és különösképp hogy megoszthattam a Kiwi szeretetét a világ többi részével!
Dony: "Köszönöm, hogy lehetőséget kaptam e kérdések megválaszolására. Sok e-mailt kaptam, és nem egyszerű mindre válaszolni, így bízom benne, hogy mindenkinek sikerült megválaszolnom az animációmmal kapcsolatos kérdéseit."


Az interjúból egyértelműen látszik, hogy Dony mekkora tehetség, és hogy mennyire nincs még tudatában tehetsége igazi mélységeinek, még nem tudott mit kezdeni hirtelen jött sikerével. Remélem mihamarabb felfedezi és munkába állítja még rejtett és már megnyilvánult képességeit, és még több szívszorongató produkcióval lep meg minket!

Nincsenek megjegyzések: