2008. március 19., szerda

Átírás, jobbkormány és automata váltó

Na, kérem szépen, megvan az négykerekű. Tegnap átutaltuk a vételárat, ma meg jól átírtuk a nevünkre és elhoztuk az autót. Az átírás, ahogyan azt már többen is megírták, valóban viccesen egyszerű: a postán van ide vonatkozó űrlap, amit kitöltünk szépen, és kilenc dollár kíséretében, valamint egy fényképes igazolvány (esetünkben útlevél) felmutatásával ott helyszínen megtörténik. Tényleg csak ennyi. Posta van bőven (nem úgy, mint okmányiroda), és itt nem kell időpontot vagy sorszámot sem kérni.

Amit egy kicsit azért furcsállok a rendszerben (és ezzel nem vagyok egyedül), az az, hogy a "change of ownership" űrlapon elegendő a rendszámot, valamit az autó márkáját és típusát feltűntetni, sőt, az előző tulaj aláírása vagy jelenléte sem szükséges az átíráshoz, ami viszont ott helyben meg is történik elektronikusan. Remélem azért ki van találva, hogy ne lehessen vagy épp ne érje meg visszaélni a rendszerrel.

Szóval átvettük az autót, aztán jól el is hajtottunk bele a nagy baloldali közlekedésbe, ami nappal nem is annyira vészes, mint az, hogy jobbról nézve hol is van az autó bal eleje. Na, ehhez nem volt baj, hogy ketten vagyunk, mert így az anyósülésből lehetett helyzetjelentést adni folyamatosan. Azért este egyedül még nem vágnék bele, de majd megszokjuk ezt is.

A másik dolog, ami nekünk még új, az az automata váltó. Mert az addig oké, hogy P a parkolás, R a rükverc, D a drájv, azaz menet. Ezek ugye magukért beszélnek. Azt is tisztáztuk, hogy az L és II fokozatok célja az, hogy mondjuk egy tartós lejtős szakaszon szándékoljunk motorfékkel tartani a sebességet, ami sokat kíméli a féktárcsákat az automatika ne váltson feljebb 1 vagy 2-es sebességnél, ami mondjuk erős hegymenetnél segít tisztázni a körülményeket. De, és itt jön a kérdés: az N, mint Neutral, azaz üres fokozatot mire használják? Merthogy ugye D és fék az a lámpánál elegendő, míg ha leállok, akkor P. Valaki súgja meg a megoldást... előre is köszi!

Március 20-i Frissítés: ezúton is köszönöm a hasznos megjegyzéseket, határozottan okosabbnak érzem magam tőlük!

13 megjegyzés:

arpa írta...

Szia
A "P" állásban a váltóban belül, egy mechanikus retesz rögzíti az autót, tehát akkor sem tud elgurulni ha kiszállsz és nem húzod be a kéziféket. Ezért nehogy megpróbáld menet (vagy csak akár gurulás )
közben P-be tenni, mert az rövid úton, és csúnyán tönkreteszi a váltót. Egyébként sok sikert a jobbkormányos tanuláshoz!
Ja, és milyen autót sikerült végülis beszerezni? Korábban azt írtad még nem írod meg amíg haza nem viszitek.

Üdv arpa

Pappito írta...

P- parkolás, beindítani is csak P-ben lehet sok autót
R- rátra :)
N- üres, ebben a fokozatban lehet vontatni a kocsit, ha muszáj
D- dodgem fokozat, ebben közlekedsz

II
I
ezek nem motorfék fokozatok!!! Az automata váltó I-állásban nem vált egyesnél feljebb, II állásban pedig kettesnél. HEGYMENETI fokozatok, lejtőn fékezgetni kell vagy ha van, akkor a tempomat segíthet.

Menet közben a váltó D-ben van és nem piszkáljuk, amíg oda nem érünk, ahol P-be tesszük. Menet közben nem kapcsolgatjuk, csak kifejezetten extrém körülmények vagy hátramenet miatt.

tényleg írd meg milyen kocsit sikerült venni.

Pukke írta...

Köszi a hasznos infókat. A P-re akkor majd jól vigyázunk, az N-re akkor most fény derült, de az I és II meg még mindig kételyeket okoz nekem. Bár valóban egy kézi váltósnál sem váltok vissza kettesbe a lejtőn, úgyhogy hajlamos vagyok elhinni, hogy az üzemi fék is elég lesz. Szóval akkor az I és II tekinthető erőltetett menetnek.

Valóban, ígértem, hogy megírom a típust, nos, egy ötajtós Rav4 lett a kiválasztott.

Eszter írta...

teljesen offtopik, de látom hogy szereted az összegzéseket és a pontosságot, ezért kérdeznék egy ilyet merészet: van arról valamiféle kimutatásod hogy tételesen és összesen mennyibe került a bevándorlásosdi papíros ügyintézése? a dokilátogatásoktól a nyelvvizsgán keresztül a fordításokig? olvastam őket egyesével, de biztos nem mindent írtál le, meg érdekes lenne megnézni táblázatosan is.
persze csak ha gondolod.
azért köszi ha mégis :-)

Pappito írta...

eszter_d

Amennyiben Tamás infóin felül érdekel még ilyesmi csak szólj, nekem is van egy összegzésem ilyesmiről, szívesen megosztom mélben.

Eszter írta...

Pappito: hogy a fenébe ne érdekelne! :-) írtam neked mélt

Pappito írta...

Tamás!

Azt mondd meg miért nem hívtál fel, hogy vigyünk el autót nézni benneteket meg ha ideoda akartok menni?
Vagy ha bármi van, tudunk segíteni amíg van időnk, szívesen is tesszük.

P

Pukke írta...

Eszter D: azért is irogattam ide a részleteket, hogy a végén össze tudjam adni tételesen, ha visszaolvasom. Egyelőre a végső papír még nincs a kezemben, úgyhogy még számítok költségekre. Táblázatot még kezdtem az elején, aztán sosem frissítettem, szóval pontos összegzés még nem készült, de pár hónapon belül várható. Addig is kérdezz bátran magánban, ha van valami konkrétum, amit hiányolsz...

Pappito: köszi így utólag is a segítséget (bár nem vettük igénybe), őszintén nem is gondoltam rá, hogy bárkit ugráltassak autónézés céljából. De a pirospont így is jár ;)

Immacolata írta...

Hű éreztem hogy Toyotát vesztek, mer azt szeretem!
A terepjárót viszont még meg kell magyaráznod.

Pukke írta...

Immacolata: A márkát nem kell magyaráznom, simán csak megbízható. Emellé néhány érv a terepjáró mellett: egyrészt az asszony régi álma volt, itt meg elérhető kategória, akkor miért ne. Másrészt meg olyan hegyesvölgyes itt minden, hogy a kétliteres motor meg a négykerékmeghajtás előnyt jelent. Harmadrészt magasabb az autó, így kényelmesen lehet ki-be szállni, és jól belátható a közlekedés is. Negyedrészt itt ez gyakori jószág, így a szervizelése is olcsóbb. Ötödrészt jó tágas, bőven fér bele cucc, ha kellene. Hatodrészt ez nem is igazi terepjáró, hanem valami köztes divatizé, így nem is eszi a benzint, meg nem is akkora batár, mégis terepjárónak néz ki. Nagyjából ennyi. :)

Eszter írta...

Tamás: remek, akkor majd nagy örömmel fogom olvasni ha majd egyszer megcsinálod (az összegzést). és köszi

Névtelen írta...

Jajjaj... "N"-ben sem vontatunk, még ha nagyon kéne is, mert visszaforgat olyan alkatrészeket, amik nem kapnak kenést motorhajtás nélkül. Automata váltós kocsit nem szabad vontatni! Az "N" arra való, hogy pl. piros lámpánál ne melegedjen a váltóban az olaj (ami egyik tárcsáról vinné át a hajtást másikra). "N"ben a hajtó tárcsa sem forog, tehát kíméled a váltót.

Névtelen írta...

jajjajjaj. Nem tesszük N-be holmi piros lámpák miatt. Az N bizony arra van ahogy feljebb is összegezte valaki, ha lerobbant a kocsi fel lehessen húzni a trélerre (legalább a hajtott kerekeket). Tehát lehetőleg rövid idejű vontatásra, de rendes közlekedésnél semmire.