2009. május 18., hétfő

Költözünk (már megint)

Fél év alatt rá kellett jönnünk, hogy akármilyen szép is a kilátás a teraszról, nem volt a legszerencsésebb döntés egy Auckland belvárosától autóval 50 km-re lévő, kizárólag délre néző ablakokkal felszerelt lakásba költözni. Ez ugyanis nyáron gyönyörű napos, télen viszont konstans hideg, ha van nap, ha nincs. A várostól való távolság pedig nem hangzik soknak, de kiszorozva bizony számottevő költségvetési tételt jelent pusztán a benzin is, s akkor az autó amortizációját nem is vettük figyelembe.

Fél éves szerződésünk a hetekben jár le, így új hely után néztünk, úgy 30-40 km-rel közelebb, északra néző ablakokkal. A jó hír, hogy találtunk egy egész kellemeset, jó árban, nyugodt környéken. Szerencsénk is volt, mert már megint nem túl nagy a felhozatal. A költözést a héten ejtjük meg, ezzel magunk mögé parancsolva az elmúlt másfél év alatt a rövidtávú szállásokat nem számolva ötödik ilyen eseményünket, gondoltam megosztom veletek azt, hogy mivel is jár egy ilyen, már csak tanulságképp.


A folyamatot nyugodtan három részre oszthatjuk: előkészület, költözés, utórengések. Nézzük is ezeket egyesével.

Az előkészületek:
Ide sorolnám az új lakás megkeresését is, ez annyiban idegőrlő, hogy pont nem fogunk megint tökéletest jó áron találni, így kompromisszumokat kell tudni kötni. Tegyük föl, hogy találtunk valami megfelelőt, sikerül leszerződni is, óra indul.
A kiköltözést megelőzendő jön a csomagolás: az eddigre már akaratlanul is tekintélyesre duzzadt kacat halmot bedobozolni, az íróasztalokat, ágyakat lapra szerelni, mindezt úgy, hogy közben a napi használatban lévő dolgokat kerülgetni.

A kiköltözés költsége: 1-3 heti lakbér (attól függően, hogy mennyire sikerül jól időzíteni a költözést), ami a szerződésbeli kötelesség, még ha a szerződés lejárta előtt ki is költözünk. Fix időtartamú szerződés vége előtt 5 héttel már érdemes nézelődni, 1 hónappal előtte pedig célszerűen be kell jelenteni, hogy nem hosszabbítunk, ami egyben kötelez is.
Beköltözés költsége: 1-2 heti lakbér (előleg), 3 heti lakbérnek megfelelő letét (bond), ügynökségen keresztüli szerződés esetén pedig 1 hét (plusz áfa) lakbérnek megfelelő összegű ügynöki jutalék.

Ha nem tettünk kárt a lakásban, a régi címről a letétet csak később kapjuk vissza. A kiköltözés és a szerződés lejárta közti időre vonatkozó lakbérből pedig csak annyit látunk viszont, amennyit egy esetleg időközben talált új bérlő fedez helyettünk.

A kiköltözéshez hozzá tartozik egy szőnyegtisztíttatás is, amit 100 dollártól, s csak a kiköltözést követően lehet elvégeztetni, csakis szakemberrel, számlával bizonyítva a dolgot.

A költözés:
Amelynek költsége a két lakás távolságtól, az ingóságok mennyiségétől és méretétől, no meg a barátok segítőkészségétől függ. Csomagolóanyag (matrachuzat, ragasztószalag, dobozok) szükségeltetik, valamint a költöztető cég munkaideje, ha a barátoknak nincs teherautója, vagy temérdek sör, ha van.

Az utórengések:
Kezdve azzal, hogy kicsomagolás, rendezkedés, takarítás, a sarkok megszámlálása (tényleg, tudja valaki honnan ered ez a sarokszámolós babona?).

Aztán jöhet mindjárt egy kis hivatalos ügyintézés: a közművek átjelentése.
Vezetékes telefon - internet átkötése: alsó hangon 60 dollár reconnection fee, ráadásul számíthatunk 3-10 munkanap telefon és internet kimaradásra. Szolgáltatóváltás esetén előre számlázhatnak plusz egy hónapot is. Ha pedig az új helyen még nincs bekötve vonal, akkor a költség ennek többszöröse is lehet. A telefonszám pedig jó eséllyel változni fog.

Villany, gáz egyszerűbb, csak az óraállást, és az új címet kell egyeztetni. (Feltéve, hogy a szolgáltató az új helyen is szolgáltat.)

Ha belejöttünk, akkor az, új címet, telefonszámot mindjárt egyeztessük a bankunkkal, a gépjármű nyilvántartóval (Land Transport), az adóhivatallal (IRD), a választási cenzussal (Elections), a lakásbiztosítóval (contents insurance), az autó felelősségbiztosítójával, az autóklubbal (tagság okán), a mindenféle pontgyűjtő kártyákhoz (Onecard, Flybuys, ésatöbbi), az esetlegesen előfizetett újságok szerkesztőségével, valamint rokonainkkal, barátainkkal, ismerőseinkkel és üzletfeleinkkel. Akinek a címe is rajta van az új-zélandi jogosítványán, az mindjárt cserélheti azt is.

Természetesen ha a hűtő, mosógép, szárítógép, valamely bútordarab nem fér el az új helyen, akkor annak eltrédmízése, helyette másik, passzentos darab beszerzése még könnyedén befigyelhet.

Ha mindezt összeadjuk, a tovább bérléshez képest (tételezzünk fel heti 300 dolláros bérleményt, ami elég jó ár itt Aucklandben) a többletköltségek valahol 2000 dollárnál kezdődnek (ebből azért 900 dollár bond visszajár, de csak később), s könnyen elérhetik a 3000 dollárt is, ami, hogy legyen mihez viszonyítani, két és fél havi lakbér, méghozzá egyösszegben.

Mindezek után azt tudom javasolni, hogy inkább elsőre tessék megfelelő lakást találni, mert az lényegesen kevesebb macerával jár.

7 megjegyzés:

Immacolata írta...

kis adalék (esetleg beemelheted a postba is) hogy Telecom körzetbe költöztök, ahol az első hónapot duplán számlázzák, vagyis előrefizetés van náluk. Ez is nemvárt kiadás lehet. Nekünk pl. az első számlánk 165 dollár volt (bekötés 26 dolcsi, egy teljes hónap és egy fél hónap - mer az első három hó akciós).

Ez egy ingyenes auckland landline+ADSL2+ 40GB-os csomag.

Pukke írta...

Köszi, beleemeltem.

Pappito írta...

"ha a barátoknak nincs teherautója, vagy temérdek sör, ha van."

hogyúgyvan :)

Pukke írta...

Akkor ezt megbeszéltük :)

hobe írta...

Kisteherautot lehet berelni, bar sor akkor is kell.
A penteki poker mar nalatok lesz?
Hova, mekkora, mennyiert sikerult?

Pukke írta...

Csak vasárnap lesz költözés, Beach Haven (vagy Birkdale, ki tudja), 3 bedroom-os, és tíz dollárral olcsóbb, mint a mostani.

hobe írta...

En vasarnap csak delutan tudok segiteni, delelott uszoda van a gyerekkel.
Vagy milyen modszerrel lesz a koltozes?