2010. november 6., szombat

Új-Zéland orchideái

Az orchidea szó hallatán először a trópusokról származó, igencsak látványos virágzatú fajok jutnak eszünkbe. Kevésbé ismert tény, hogy orchideák - több, mint 28 ezer faj - szinte mindenhol fellelhetők. Új-Zéland például több, mint 150 őshonos orchidea fajjal büszkélkedhet. Na nem mintha lépten nyomon belebotlanánk egy-egy orchideába errefele, de annál érdekesebb, amikor végül igen.

Az ezotéria hívői egyenesen a csillagokból származtatják az orchideákat, ami - meg kell hagyni - nincs nagyon messze a valóságtól, hiszen végsősoron minden csillagporból készült. De nem kell ilyen távolra kalandoznunk ahhoz, hogy belássuk, az erdők mélyén megbúvó különc növényeink önmagukban is igencsak titokzatosak. Van itt olyan, amelyik csak 5-6 évente virágzik, amikor úgy tartja kedve, s vannak köztük kicsik-nagyok, színpompásak és visszafogott színezetűek is.

Nem egyszerű rájuk lelni, ezért nem árt az erdőbe magunkkal vinni valakit, aki már találkozott velük. Én például az első itt őshonos orchideával Tiritiri Matangi-n találkoztam úgy egy hónapja, amikor a sziget botanikusa megmutatta.


A tutukiwi a greenhood (zöldcsuklyás?) orchidea család tagja, az egyik leggyakoribb errefele. Szeptember-November közt virágzik, a képen látható módon. A múlt héten a Waitakere Ranges-ben is találkoztam vele, mindjárt a túraösvény mellett vigyorgott az amúgy gyanútlan erdőjárókra, akik, ha nem tudják mit keressenek, simán továbbhaladnak mellette.

A ritkább fajokkal egyelőre csak online ismerkedek, amiben nagy segítségemre van az Új-Zéland őshonos orchideái weboldal, amit ezúton ajánlok szíves figyelmetekbe.

4 megjegyzés:

P írta...

de erdekes! erre nem is gondoltam volna. ideje lesz odafigyelni hova lepunk! :)

Rita írta...

Szia!

Ne haragudj, hogy így ismeretlenül rád török, a blogodat böngészem és a tanácsodat kérem :). Az öcsémék nemrég tértek vissza egy új-zélandi nyaralásról és az én kertmániás anyukámnak hoztak néhány magot is (Harakekét és Marlborough Rock Daisyt).

A csomagok hátoldalán található rövid leírást lefordítottam ugyan neki, de ha nem bánod, szeretnék tőled bővebb felvilágosítást kérni a magok csíráztatására és a növények gondozására vonatkozóan.

Nagyon szépen köszönöm!

Pukke írta...

Szia Rita,

a Marlborough Rock Daisy-hez még nem volt szerencsém, így ott nem tudok mit mondani.

Harakeke (NZ flax, phormium tenax) magot viszont már sikeresen csíráztattam. Az volt az eljárásom, hogy egy nedves papírszalvétába áztattam egy napig a kis rovarszárny szerű magokat, aztán utána úgy raktam nedves virágföldbe, hogy letakartam átlátszó fóliával, így a nedvesség megmaradt, meg a fény is. A magok néhány napon belül kis fehér csírákkal indultak meg. No, onnan már nem tudom mi kell nekik, de a nedves földet meg a sok napfényt mind kedvelik.

Rita írta...

Nagyon szépen köszönöm a tanácsodat :)!