2008. július 3., csütörtök

Jobbra nagy ívben

Alapjában véve az európai (a balkániról nem is beszélek) viszonyokhoz képest Új-Zéland egy vezetési szanatóriumnak számít. Alig vannak erőszakos sofőrök, amúgy is tágasak az utak, leginkább mindenki betartja a városi 50-et, a besorolást elősegítendő előzékenyek a közlekedés résztvevői, és még hosszan sorolhatnám, hogy milyen okok miatt van ez.

Van azonban egy szabály, amit - bár elfogadok - a mai napig nem értek. Most, pedig, hogy már személyesen is érintett - a minap konkrétan ezen szabály közvetlen folyományaként keletkezett egy horpadás az autónk hátsó lökhárítóján - muszáj egy kicsit elmélkednem az ominózus szabályról.


A szabály röviden annyi, hogy a balra, kis ívben kanyarodóval szemben a jobbra, nagy ívben kanyarodónak van elsőbbsége. Eleinte ez felettébb szokatlan, ám óvatos közlekedéssel elkerülhető a kellemetlenebbik eset, amikor én volnék a balra kanyarodó. A másik eset pedig, amikor jobbra kanyarodva elfelejtek élni ezen elsőbbségemmel, legfeljebb apró fennakadást okoz. Idővel aztán beleszokik az ember, de sajnos így sem áll rá az agyam minden helyzetben.

A minap kanyarodnék balra, index kitesz, kezdek lehúzódni (szűk útról szűk utcába), majd csak eztán veszem észre, hogy szemből kanyarodna ugyanoda az elsőbbséges, így hirtelen fékezek (persze zavaromban nem nézem a tükröt). No de, eddigre a mögöttem haladó - szintén kevésbé figyelt - már el kezdett kerülni, így reflexből már csak annyira sikerült korrigálnia, hogy kicsit beleért a jobb hátamba, pont annyira, hogy a tompa puffanással a lökhárítóba horpadást helyezett. A szitut hamar megbeszéltük, nem is ez a lényeg, hanem, hogy ez kicsit elgondolkoztatott ennek az elsőbbségi kérdésnek a forgalmi helyzetekre gyakorolt hatására.

Próbáltam keresni a szabály előnyeit, de a legtöbb helyen van külön kanyarodósáv, így a jobbra kanyarodni kívánó nem tartja fel a mögötte egyenesen haladni szándékozó forgalmat. A szemből egyenesen haladóknak elsőbbséget kell adnia, a balra kis ívben kanyarodókkal szemben viszont elsőbbséget élvez (akár két sávon keresztül is). Ha tehát a szemből jövők közül balra kanyarodna valaki, akkor hosszabban tartja fel a mögötteseket, mert el kell engedje a jobbra kanyarodót. Kivéve, ha van mellette annyi hely, hogy a mögöttesek kikerüljék, és haladhassanak egyenesen, ez esetben elsőbbséget élvezve a jobbra kanyarodóval szemben.

Ha tehát valaki balra kanyarodáshoz készülve nem húzódik le, akkor feltartja a forgalmat, míg ha lehúzódik és megáll, hogy elsőbbséget adjon a szemből jobbra kanyarodónak, akkor egy remek alkalmat biztosít a mögötte egyenesen haladóknak, hogy benézzék a helyzetet, és telibe kapják a kanyarodót. Szerintem egyik helyzet sem szerencsés.

Ha valakinek már sikerült volna rájönnie, hogy mikor előnyös ez a szabály, az világosítson fel engem is, köszi.

2 megjegyzés:

Névtelen írta...

Nekem tetszik ez a szabaly - forgalmas uton kulonosen elonyos. Epp azert, mert feltartja a forgalmat, igy nem kell orakat varnom, ha nagy ivben szeretnek bekanyarodni.

Névtelen írta...

Én arra gondoltam, hogy mivel nem mindenhol van azért kanyarodósáv, ezzel próbálják meg elkerülni a dugókat. Más magyarázat nem nagyon van.
Sajna sok újonnan érkező nem tudja ezt a szabályt, ők lesznek a "bambuló-hátulról koccanósok".
Whatever Zs.