2008. május 30., péntek

Feijoa

Van itt egy brazil eredetű gyümölcs, feijoa a becses neve, amely ritka furi egy jószág. Itt Új-Zélandon gyakori a kertekben, s annak sem kell búsulnia, akinek nincs olyanja, mert olcsóért lehet beszerezni kilószámra.

A zöldségesnél láttuk először, ilyen zöld, sima héjú, citrom méretű izé, amit eleinte nem tudtuk hova tenni. Leginkább a medvetalp kaktusz gyümölcsére hasonlított messziről, és nem is akaródzott közelebb mennünk hozzá. Aztán egyszer Pappitóék megkínáltak minket a kertjük feijoa bokrának frissiben szakajtott termésével, s mindjárt másképp néztünk erre az addig ismeretlen gyümölcsre.



A feijoa íze leginkább talán a gyerekfogkrémekéhez hasonlítható, mégis kellemes édes, aromás, állagára pedig lédús, omlós, enyhén darás. Elfogyasztásának legpraktikusabb módja, ha a gyümölcs félbevágását követően a belsejét kikanalazzuk. Az eközben a kézbőrre jutó gyümölcslé utóbb kellemes, bársonyos illatot kölcsönöz kezünknek.

Érdekességképp, a wikipedia szerint a feijoa Dél-Amerikán kívül alig terjedt el, valószínűleg a beporzásának nehézkessége miatt, miközben Új-Zélandon az édes, húsos feijoa virágszirmokra rákattant ezüstszemű, feketerigó és mejnó madarak gondoskodnak eme fontos műveletről.

Egyszóval érdekes egy izé, nekem bejön.

6 megjegyzés:

Névtelen írta...

magyarul a neve mirtuszdió.

http://ujember.katolikus.hu/Archivum/2002.09.29/1604.html

Albi írta...

Szia Pukekó Főnök!

Nagy örömmel olvastam eme csodálatos ismertetőt erről a rendkívüli gyümölcsről.
Mint mixer, ismerek egy két exotikus gyümit, mint díszítők vagy a belőlük készíthető finomabbnál finomabb koktélok, de ezzel a "kis zöldel" még nem találkoztam.
Beindult a fantáziám, hogy mi mindent lehetne belőle készíteni. A neve is tetszik feijoa bár a helyes kiejtésről nem sok fogalmam van. Magyarul mirtusz diónak hívják. Gyors meg is néztem, hogy hol lehetne itthon beszerezni egyenlőre semmi, de majd Osztrákiába is leskelődők.

Szép napot!

cptstraw írta...

Helloka!
Tegnap ettem fagyiba, tuttttira finom! Kóstoljátok meg!
Üdv: cptstraw

cptstraw írta...

Helloka,
én tegnap ettem fagyiba, nagyon tuuutttti volt, kóstoljátok meg!
További szép napot!

Pöri írta...

Hali!

En is csak masodjara probaltam ki tavaly, de nagyon izlett. Kar, hogy itthon nem lehet hozzaferni....

Pappito írta...

úgy kell ejteni, hogy "fidzsoa"

idén lesz belőle lekvár is :)